Monday, November 30, 2009

Pedoman untuk Wanita ...

Assalammualaikum w.b.t


Getting married is every girl's dream...
InsyaAllah ..that dream will come true someday..
But after getting married, come a huge responsiblities on both part (man & women).

I am not saying that getting married is burdensome.
Married is a wonderful thing, but you have to be prepared body and soul , so that you can be a wonderful and dedicate (solehah) wife to your husband ;)



i ve come across this article today and i would love to share it to all my readers..



Pujian Rasulullah s.a.w:

“Dunia itu seluruhnya perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita/isteri solehah.”


Jagalah dengan baik 10 sifat, nescaya engkau menjadi penyuluh.


Pertama dan kedua, hendaklah kamu bersifat tenang dan menerima apa adanya serta mahu mendengar dan taat.


Ketiga dan keempat, hendaklah kamu menjaga dengan baik mata dan hidungnya, agar dia tidak sampai melihat hal tidak baik pada dirimu; dan jangan sampai mencium bau tidak enak dari dirimu. Oleh karena
itu, engkau harus selalu wangi.


Kelima dan keenam, jagalah baik-baik waktu tidurnya dan waktu makannya. Bila perutnya benar-benar sudah merasa lapar, ia mudah tersinggung. Dan bila tidurnya terganggu, ia akan mudah marah.


Ketujuh dan kelapan, hendaklah engkau jaga hartanya, perhatikan pelayan dan keluarganya. Seseorang dikatakan tidak menjaga hartanya dengan baik bila tidak pandai mengatur pembelanjaannya, dinamakan tidak memperhatikan pelayan dan keluarganya bila tidak pandai mengurusnya.


Kesembilan dan kesepuluh, janganlah engkau derhaka kepada perintahnya dan membuka rahsianya. Kalau engkau menyalahi perintahnya, hatinya akan menjadi panas. Dan kalau engkau buka rahsianya, engkau membuatnya tidak percaya kepadamu dan tidak merasa aman darimu. Janganlah kamu sekali-kali bergembira ria di kala dia sedang murung, dan jangan kamu murung di kala dia sedang bergembira ria..”


Rasulullah bersabda,



“Bila seorang wanita solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka akan memasuki syurga dari pintu mana saja yang dikehendaki.”



Well , i hope this post will help you even a tiny little bit on your future life... cussie!!

1 comment:

crono_nz said...

cannot agree more...